Skip to main content

Cara Buat Surat Pembatalan Polisi Insurans SunLife Dengan Mudah

Hari ni saya mau bagitau kat korang. Kalau mau ambil insuran tu hati-hati. Kena berfikir banyak kali dan jangan fikir setakat 2 3 kali tau nanti jadi pula kes macam saya ni. Nasi dah jadi bubur huhu. Nasib dah batalkan insuran ni.


Ok sini saya mau share dengan korang macam mana cara saya buat pembatalan insuran yang saya ambil dari SunLife Malaysia Berhad dengan cara paling mudah dan pantas. Jenis pelan yang saya ambil ialah SunSave Assured.

Macam mana nak batalkan? Caranya senang je, kena buat surat dan dalam surat tu mestilah ada nama, nombor kad pengenalan, nombor polisi ataupun sijil dan sebab buat pembatalan.


Contoh surat untuk batalkan insuran



Selepas tu printout surat kita tadi dan sign kat bawah surat , scan surat tu dan emalkan ke wecare@sunlifemalaysia.com


Sms di terima selepas hantar email

Dalam 3 hari masa bekerja korang akan dapat sms dari pihak Sunlife yang bagitau permohonan pembatalan tersebut sudah di luluskan. Boleh lah tarik nafas lega! Hahahaha.

Bab ni pun saya pun saya masih takut -takut mau simpan duit kat bank takut duit kena telan oleh sunlife. Rupanya tidak lagi. Dah boleh bagi masuk duit kat bank tu dengan selamat hehe.

Boleh lah pilih insuran yang berbaloi lepas ni.

Harap sharing saya ni dapat membantu korang.

Comments

  1. Dah setahun lebih gak nie. Hurmm nak batalkan jugak & ambil insurans saving lain yg berbaloiii. Thanks share

    ReplyDelete
  2. kalu tak thu jenis pelan mcm mne ye.. tahu nom polisi jee ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm mne boleh join insurans ni?...sy pon pelik..dia main potong gaji...saya x pernah tahu ...nombor polisi mcm mana nk dapat?

      Delete
    2. saya pon pening cmna nak cari nom polisi . dh dua kali dlm sebulan dia amek duit gitu jer

      Delete
    3. samala da tolak dua kali dlm sebulan...pastu 2kali call customer service dia bgtau duit tu akan masuk tp smpai sekarang xmasuk2 lg

      Delete
    4. Dorang ade hantar email pasal polisi. Kat situ ade tulis no polisi n pelan polisi

      Delete
    5. Kalau no sijil sy punya ,Saya jumpa dlm block message hah ...buka block ,ada la rekod tolak duit tu ...no.sijil n plan apa ,tgh otw nk stop jgk ni ..start bln4 haritu ,pasal duit tu plk ..xsilap burn

      Delete
  3. Nak batalkan insurans tu mesti buat pembayaran dulu ke macam mana ? Tolong bagi pencerahan 🙏🏻

    ReplyDelete
  4. macam mne nak scan surat ?

    ReplyDelete
  5. Hi saya baru sahaja approve tadi siang melalui call kalau nak batalkan esok adakah masih boleh? takut duit kena telan

    ReplyDelete
  6. Klu kita dah isi borang surrender cash value tu berapa lama tempoh duit di debit dlm acc?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tahu sis berapa tahun amik insurans?dah dapat ke refund?

      Delete
  7. Salam mcm mana cara nak batal sun life saya baru kena tadi potong card debit cimb saya tanpa izin saya sun life cimb ni memang scamer company.. Saya akan buat laporan polis, kpdnkk, bank negara..

    ReplyDelete
  8. Hi, mcm mna nk tahu no.polisi n jenis plan ni dkt mn sbb sy xde ec surat ape pon..depa main potong jerr. Kononnya nk htr surat tp xde pon sampai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul saya pun. Saya baru accept kata nk buat. Hariji dia tolak. Ec x bg pun. Cmne nk nuat ya

      Delete
  9. Scan by image pun xpe kan?

    ReplyDelete
  10. Awak. Nk tanya mana nk dapat no policy tu. Sebab saya masih belum dapat surat & email dari diaorang

    ReplyDelete
  11. Dia baru coll i time kerje tadi...tergese2 dgn kerje lagi...i setuju pulak😭😭kalau coll terus je boleh x...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama laa.. mcm mana ya nak buat

      Delete
    2. Entah ye...sbb dia cakap dlm masa 7 hari bekerje akan hantar email pembatalan...tapi x dapat2 email tu...dan adakah dia kene ambil rm100 dulu baru boleh buat pembatalan?

      Delete
    3. Saya rasa betul. Geram pulak

      Delete
    4. Saya pun sama, cakap tergesa gesa sebab kerja esok tu terus tolak duit saya. Geram je rasa

      Delete
  12. Sy pon kena jgk ni.. Tau2 dh kena tolak duit dlm acc.mcm mn nk buat ye. X baik btol cara sunlife ni, sbb Ritu masa call sy dh ckp bg sy masa untk berfikir dlu. Tau2 hilang dh duit dln acc ditolaknye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kira dia cl Kita sembang2 tuhh lps dia letak fon terus jadi ka .. dia Akan potong duit dalam acc ka .? Saya dia cl tadi ..hmmm ..

      Delete
  13. Terus pegi HQ SUNLIFE ...isi borang pembatalan policy..ckap nak cancel policy..settle..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tanya.. Bole dapat balik tak duit yg kita dah bayar tu? Dia akan debit ke acc cimb kita balik ke acaner? Sgt memerlukan info..

      Delete
  14. Ramai kena rupanya. Ingatkan sorang je. Adehhh. Baca comment mcm tak cun je sun life ni. Dia offer insuran individu. Klau tak bayar dia tak cover. Bila bayar baru cover balik. Masa dia bagi untuk tak bayar 2tahun. Maksud nya 2tahun tak bayar terus cancel. Tpi ntah lah takut manis kat mulut je. Dia cover Smpai umur 75thn. Tpi polisi blom dpat lagi. Duit pon blom tolak lagi. Aku tnye pihak yg call tu(CIMB katanya) boleh tak isi borang direct. Dia kata tak boleh. Aku pon layan je dia ckp. Dah lah Time tu tengah bawa lori :D. Tpi bila bab2 cover tu bagus jugak. Ada cover kematian, tpi betul ke Klau ada cover kematian ni bayar rm58 je. Adakah ini dinamakan sekedar pujuk rayu untuk kita menyertainya? Dan2 aku pon setuju . Hahaha. Aku dah kosongkan CIMB aku takut kena tolak. Tunggu surat Smpai dlu baru call no tu nak batalkan. Nampak Mcm senang tpi ahh buat tambah kerja je. Sesiapa yg terkena tu dan belom settle lagi, boleh lah sama2 kita settle kan masalah ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dpt call tadi,Saya kata bincang dulu dgn husband..itu yg buat carian sampai ke sini..dia mmg call time Kita sibuk,time Kita drive supaya Kita bersetuju je...x elok lah Cara gitu..walhal Kita patut diberi Masa utk fikir...kalau Kita x nak..dia tetap nak kata dia je betul

      Delete
    2. hi, saya baru search pasal ni sbb tadi org cimb baru call, baca komen menakutkan, dia kata bulan2 bayar 78.15.. kalau lepas setahun rm62. polisi plk dia kata hntr email. saya pon setuju tadi.. boleh ke batalkan :( tolonggg

      Delete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Hello hai. Saya juga ada amik ins sunlife ni , tapi dah masuk 3 bulan saya tak bayar disebabkan faktor kerja , saya kerja kontrak , sekarang kontrak saya sudah habis dan tak mampu nak bayar . Boleh kongsikan tak apa yg harus saya buat? Ada orang cakap kalau tak bayar selama beberapa bulan ia automatik cancel , betul ke? Atau kena bayar tunggakan dulu baru boleh cancel ? Tolong bagi pencerahan kat saya ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya lama tak bayar ..dia suruh buat surat..tapi saya tak hantar2..dia kol bila nak hantar surat pembatalan saya kata akan hantar tapi saya tak hantar2 ..last2 cerita dia kol dia dah batalkan deal yg lama..dia kata kalau nak sambung baru dia akan sambungkan xsilap..tapi saya dgr dia dah batal tu ,lega hati aku.hahaha..pastu dia tawar lagi insurans so aku terus tutup fon mengejut..

      Delete
  17. Salam , hi nak tnye , baru je dpt call dri sunlife , entah kenapa saya cakap setuju then macam tk sedap hati so keluarkan duit dlm cimb terus. So mcm mane nak batalkan kalau tkde no policy?

    ReplyDelete
  18. Selalu je dapat call sebelum ni. Tapi awal-awal bagitahu tak berminat. Entah kenapa kali ni, terima je. Rasa macam kena pukau pun ada. Dah lah tengah kerja masa agent dia call tu.

    ReplyDelete
  19. Saya juga baru receive call dari Sunlife dan setuju dah. ToT, skrg nak pergi batal dah, tapi belum satu hari lepas persetujuan, tak sure bila baru boleh batal pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pergi batalkan kat mana tu?

      Delete
  20. Sy pulak kena tipu dgn staff cimb, masa nak buat acc cimb staff tu bgtau ni mcm asb tapi tak mention lgsung pasal insurans.. Isnin ni nak g cancel, syg je duit 3bln dah carum.. Kalau sy tahu insurans mmg takkan join la... Rasa nak maki je staff cimb tu kalau jumpe nt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis dah batal kan ke?
      Sy time tu nk buat acc bisnes..die offer bnde ni..same la die kate mcm asb..lps tu kate 10tahun je..bile sampai surat jadi 30 tahun..mcm tu baik sy melabur dkt asb..sy lagi la 200 ptong tiap bulan..rase beban betol..

      Delete
    2. Belom sempat nk cancel lagi.. Tapi tiap kali gaji masuk mmg sy terus clear acc, transfer duit kt acc lain.. Dah 2 bulan tak bayar, tu je cara paling selamat skrg ni... Bila free nanti sy nak email surat cancel je

      Delete


    3. betulkr sin life ni menipu...baru join bulan 12 baru2 ni...mahal pula tu ..rm 150 sebulan

      Delete
    4. Assalamualaikum
      Mohon maaf jika sy salah. Kenapa dlm nie rata2 menolak insuran ? Jika tak nak ambik insurans tukar la kepada takaful?

      Kenapa anda semua menolak untuk ambik perlindungan diri ? bayangankan kalu terjadi musibah dekat kite sebagai contoh terlibat dlm kemalangan ? apa yang akan berlaku ? mcm mana dengan pendapatan kita, hutang2 kita. kalu dah kemalangan mana boleh kerja mana ada pendapatan

      Bayangankan kita sakit yg perlukan rawatan lebih dr 10k..rakan2 ade ke duit nak selesaikan rawatan dan perubatan rakan2 sekelian...

      Banyangan kite lumpuh sebb kemalangan tadi, menyebabkan kita patah kaki patah tangan, ataupun penyakit yg kita tak rawat tadi merebak dlm badan kita yang menyebabkan seluruh badan kita sakit dan menyebabkan lumpuh ? mcm mana kita nak teruskan hidup? mcm mana kerja kita

      Saya tahu kita sama2 susah nak cari duit tapi lagi susah kalu kita tak lindung diri dan pendapatan kita jika berlaku perkara di atas. Tak rugi pun jika rakan2 ambik takaful yg ada manfaat kematian, kemalangan, hilang upaya kekal dan pemyakit.

      Tukarlah kepada insurans islamic TAKAFUL yang lebih baik. Skrg kita tolak takaful sbb kita rasa kita sihat selamanya tapi bayangan bila kita sakit tak cukup duit TAKAFUL pulak tolak kita...Wallahualam

      Delete
    5. Betul kata kamu. Tapi, masalah rata-rata yang comment berpendapat apa yang mereka geram sebab apa yg janjikan tidak memenuhi kriteria. Contoh macam dia kata kalau xnak, boleh batalkan iaitu Dlm tempoh 7hari waktu bekerja. Ulang ye waktu kerja. Bila kita call dlm tempoh tu, x dapat². Xsampai 7 hari waktu bekerja tengok² dah tolak. Dan E- policy pun x ada. Maaf ya, memang x ad langsung.

      Hmm, maaflah kalau terasa. Sebab tgh geram jugak

      Delete
    6. Sy dah call cimb careline, die suruh call sinlife careline .. Bila call, diorg mmg dah cancelkan insurans sy tu ... Tanye pasal refund, sy mmg tak dapat ape2 sbb blm 3 thn .. So kalau saving kt cimb lps ni mmg diorg tak tolak ape2 sbb insurans tu dah tamat/tak aktif .. Kena buat surat? Tak payah ... 😊 alhamdulillah settle ...

      Delete
  21. Sedih baca komen2.. sebulan dia tolak rm212.. dri bln 3 smpai skrg.. berapa byk dh aq rugi 😭😭😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyaknya kenapa dia kata dekat saya tadi 78.15.. ada offer katanya.. nnt dh setahun lebih akan turun jadi 62..

      Delete
  22. baru je send surat batal. tengok lah 3 hari ni ada reply ke tak.

    ReplyDelete
  23. Kalau pos surat ja boleh ka.. Untuk pembatalan.. Ada sape2 taw tak.

    ReplyDelete
  24. dapat refund tak kalau cancel?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm kes sy, blm 3 tahun so xdpt refund apa2 .. Nasib baik baru 3 bulan ... Awk dah bape lama? Kalau dah setahun lebih, teruskan jela carum ... Rugi sbb awk xdpt refund apa2 nt ...

      Delete
  25. Sy dh bt pembatalan dgn mngisi form surrender di cimb bank..refund akn dpt balik tp bukan 100%...75% akn d tolak penalty charges la kira nya baki refund tu itu saja la korang dpt rugi laa...lebih 2minggu juga pngurusan nk dpt duit balik ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh saya tahu form surender tu bole dptkan hanya dekat cimb saja ke atau kena g hq sunlife ? Dan ada kaitan ke antara cimb dengan sunlife ? Terima kasih.

      Delete
    2. Hari tu pegawai tu kata full refund.sedih, dia dah ambil duit sy rm1200 sial betul.

      Delete
    3. Soryy nak tanya, after berapa bulan baru boleh cancel and dapat refund ? Rasa terbeban sangat RM 169 every month dia potong. Bila nak cover hospital dia kata tak boleh, sunlife hanya cover kematian sahaja. Haishh tertipu rasa

      Delete
  26. Kalau baru ambil insurans tu tak smpai 1 minggu dah boleh cancel ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf nk ty encik dh batalkan ke, sy 19hb hrtu dia call sy ckp setuju, tetiba cm xsedap hati plk.. Nk batalkan balik.. Tp xtau no policy lg.. Rs cm kena pukau plk..

      Delete
    2. Klu kita direct pegi cimb batalkan boleh ke

      Delete
    3. Tolong. Sy pun nak batal juga. Xtau kenapa setuju ari tu. Polisi x htr2 lg d emel. Call sun life tu terus boleh batal x?

      Delete
  27. Sy haribtu lumpsum 3000, cimb officer tu kata, klu nak surrender, 100% boleh dapat.mcm nak belasah je dorang ni sekarang.sy dapat rm 1700 je sy masih ingat tu muka pegawai cimb bundusan.badigol betul.

    ReplyDelete
  28. Sun life ne memang penipu. First cimb terangkn ini tu then berapa bulan kemudian dia call lg kata permohoan lama da di upgred kena isi borong baru aku isi baru tu setelah isi permohonan baru nie insuran lama aku tu bank tu kata da xde. Wang akan d rufand masukan wang x akan potong. duit aku dalam tu selama 2bulan. Sekali aku chek mereka da potong 400 dlm tu. Wang yg dkata dorg rufand x da masuk pun. Bulan selajutnya tu merka potong lg 400 serius aku da kosongkn bank aku tu. Perjanjian kata yg lama da off aku cuma harus bayar rm200 sebulan. X da bila dorg call kata aku harus bayar 400 sbulan. Aku kata terus terang aku bg tau company anda ne menipu.

    ReplyDelete
  29. saya nak tahu macam mana pihak sunlife ni main potong gaji...sedangkan saya x pernah pon setuju nk masuk insurans ni.. dia potong gaji 74.9...saya baru tahu...dan mcam mana nk tahu nombor polisi...surat menyurat dia x pernah hantar pon.

    ReplyDelete
  30. terukla bgtu, saya suda kol pgawai dia batal dua polisi tu dia xrefund sbb limpas 15 hari xbole refund hngus 500 lbh bgtu.sda kol cimb bnk suru block dorg tp kata dia xboel block kena bgtw sunlife xbole sda tolak bank saya.susahla bgini pkir dpt insuras selamat tp kena bgini

    ReplyDelete
  31. Mcmne ye nk cancel kn CIMB insuran under sunlife...
    Takot lah tolong beri pendapt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn takut .. Awk call je careline diorg, tapi kena bersabar sebab diorg kemain lama lg nak jwb call kite .. 1300885055 ni number careline sunlife .. Nt bgtau la awk nak cancel insurans, refund dpt balik x, kena isi borang ke nak cancelkan, tanye je ape2 awk nak tnye

      Delete
  32. Aduh.. ingat aq sorang je yg tersetuju tanpa sengaja... Thank bg info cmna nak cancel plan insurance ni..

    ReplyDelete
  33. macam mana ni, saya dah email, berminggu2 tade respon pon, harini gaji, trus ditarik.. dh bebulan2 kne tipu.. bantulaa saya

    ReplyDelete
  34. Aku pun sama jugak.. dah hampir 2 tahun ni gelisah je rasa.. bini aku banyak kali dah bising suruh call sunlife buat pembatalan.. masalahnya aku tak tau plan ape yg aku setujukan tu.. pening la mcm ni.. aku akan call dan harap urusan dipermudahkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh call sunlife dan minta list semua insuran yang kite ada dengan mereka.

      Delete
  35. Saya pun kena dengan sun life cuma bila tukar kad tak boleh potong auto debit dan saya tak akan bayar pun sampai tamat tempoh saya ada buat 2 akaun bank semua duit saya pindah ke akaun lain tu sun life pening kepala tak boleh buat auto debit CIMB debit kad saya

    ReplyDelete
  36. Baru ja hantar email ke Sun Life tadi, dlm email tu dia kata akan respon dengan kadar yang segera. Harap xterlalu lama utk diorang batalkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia ada bagi plan dan no polisi insurans ke?

      Delete
  37. Macam mana kalau saya tak tau apa plan dan no polisi Insurans tu sbb dia tak hantar email ataupun surat pasal plan tu. Perlu pergi bank ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Check SMS & E-Mail.. kalau langsung tak dapat apa2.. direct contact CIMB. hari tu saya tanya kat CIMB facebook page. staff CIMB akan call. Saya baru je hantar email untuk policy termination hari ni. harap2 dapat settle & dapat refund. no policy saya dapat dari SMS je.. itu pun terpaksa check satu2 kat SMS.. kalau tak jumpa SMS dari sunlife.. direct call CIMB cakap je duit kena potong tanpa kebenaran

      Delete
  38. Sy pon sama..sblm Ni dah join 6thn sunlife bijak Malaysia 100 je sbln.Br Ni gi cimb kne Cong ngan staff cimb..konon simpanan hibah.Rupanya Sunlife Apekebodo nak join 2 plan Insurans hayat dgn Sunlife.ermm.Dah melayang 400.Esok nk gegor cimb Kasi cancel

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aslm Tuan

      Mohon maaf sekadar nak berkongsi ilmu. Kenapa kita ambik Insurans / Takaful ?
      1. Utk selesaikan masalah hutang
      2. Utk selesaikan masalah waris jika kita dah takde
      3. Utk selesaikan bil perubatan kita bila kita sakit nanti
      4. Untuk simpanan kita bile kite dah bersara dan pendidikan anak2 kita

      Tuan bayangan andai esok berlaku musibah dekat kita
      i) Kemalangan
      ii) Kesakitan
      iii) Kematian

      Mcm mana dengan sumber pendapatan kita? mcm mana dengan hutang2 kita ? mcm dengan kerja kita ? mcm mana dengan perbelanjaan makan minum anak2 dan keluarga kita?

      Saya pasti dan yakin semuanya akan terhenti kan. GAJI tak dapat, hutang tetap kene byr, belanja keluarga dah takde sbb kita dah tak boleh kerja. tak dah sakit. majikan mana nak terima org sakit ?

      Jika tuan fikir sunlife tak sesuai utk tuan, maka tuan amiklah perlindungan TAKAFUL yg lebih sesuai utk tuan yg ada ade menyediakan
      1) Manfaat Hibah Kematian
      2) Manfaat Hilang upaya kekal
      3) Manfaat kemalangan
      4) Manfaat 36 Sakit kritikal

      Saya boleh bantu tuan INSYAALLAH.
      0123139514 (Nuri)
      Consultant Zurich Takaful, Pengurusan harta, wasita, hibah dan faraid

      Delete
    2. Nak tanya, kalau² ada yang tahu. Hukum dalam Islam ambil insurans ni apa ya?
      Saya baru ambik insurans Sun ProtectMax.
      Masa cimb call takda pula sebut takaful.
      Saya pun lupa tanya kalau pelan takaful ada ke tak.

      Delete
  39. Pengalaman saya dengan sunlife, semua email akan masuk ke bahagian SPAM. Jadi kene check bhgn SPAM di email untuk dapatkan maklumat no. polisi, no. sijil dll..tapi sekarang tengah tunggu respond mereka untuk terminate polisi

    ReplyDelete
  40. aku dah 10 tahun dengan sunlife ni tapi 1 claim pon xpernah tuntut. so baru tahun ni aku baru dapatkan polisi dorang. tengah buat kira2 untul batalkan polisi ni,, bulanan xmahal mana rm65 je sebulan 10thn x 12bulan dah rm9.360 die telan tapi sayang 1 tuntuan pun tak boleh sbb kontrak aku bukan simpanan

    TAKAFUL HEALTHPRO
    benefit harian hospital sehari rm150
    pendapatan harian hospital berganda sehari rm300
    elaun tunai keluarga sehari rm50
    manfaat tunai pembedahan (setiap pembedahan) rm4000

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ruginya kalau nak terminate dah 10 tahun bayar..macamana kalau tahun2 akan datang tiba2 datang musibah dari segi kesihatan..cukupkah wang simpanan kita untuk cover segala perbelanjaan medical nanti??

      Delete
  41. salam, saya belum cukup setahun dengan sunlife insurans ni, dan saya belum buat apa-apa bayaran kepada sunlife, tempoh masa dah diberi, tetapi saya tak boleh bayar dalam tempoh tersebut atas sebab tiada duit, jadi bolehkah saya buat pembatalan terus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh kot. Sy pun nk batalkan ni. Baru je kena tolak tadi. Call dia si sunlife tu x dapat²

      Delete
  42. Kalau x bayar ada sangkut ccris x?sy dah 9 bulan xbayar,tp bln lps terlupa ada duit trus kena potong,celaka betol sunlife ni,ingt dah cancel sbb xbyr 9 bln,tp still potong duit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah 9 bulan xbayar pstu tiba2 duit diorg tarik eh? Eeee penipu betol careline aritu die ckp ngan sy xnak isi borang apa2 sbb caruman tu dah automatik cancel bila 3 bulan xbayar .. Dah la gaji masuk kat situ, ingatkan gaji bulan ni nak biarkan je, xnak transfer mne2, bila baca cmni jd takut pulak, baik kosongkan account terus

      Delete
  43. selesai buat pembatalan

    Kina1 November 2020 at 03:11
    Jgn takut .. Awk call je careline diorg, tapi kena bersabar sebab diorg kemain lama lg nak jwb call kite .. 1300885055 ni number careline sunlife .. Nt bgtau la awk nak cancel insurans, refund dpt balik x, kena isi borang ke nak cancelkan, tanye je ape2 awk nak tnye

    tq kina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Kina. Nak tanya, bila awak cancel tu, auto credit tu terus cancel jugak ke?

      Delete
    2. Hi Anis. Auto credit diorg mmg x tolak dah tiap kali gaji masuk .. Dah lbh 3 bulan sy xbayar, so insurance tu auto cancel .. Sy cancel baru lagi, 1st november aritu .. Dah setahun baru ada masa nak call .. Cimb suruh call sunlifez tanya cane nak cancel insurance ni ... Seeloknye kalau nak amek insurance, biaula dgn agen insurance sndri, jgn buat dgn bank .. Bank akan lepas tangan k .. Pdahal sy carum dengan cimb, bila nak cancel, die xnak settlekan pulak .. Kalau nak claim pon sama la nanti, kite sendiri yg kena turun mintak .. Kalau dgn agen, by call je, duit dah masuk .. 😁

      Delete
    3. Nak tnya .. klau x byar selama beberapa bulan.. die auto cancel eh polisi tu.. nama kita x kan blacklist kenapa kan..??

      Delete
  44. Saya pon terkena jugak dengan Sunlife..tak tahu la macam mana boleh bersetuju nak deal insurans tentang penyakit berjangkit bulan 8 haritu..
    Harini terus direct call customer service..dia bagitahu akan bantu buat proses pembatalan dalam tempoh 7-14hari kemudian tunggu dapat surat/sms daripada Sunlife je..kalau lebih 14hari tak terima apa² surat/sms berkaitan pembatalan minta telefon balik customer service��
    Cuma dia maklumkan duit tak boleh refund �� rugi jugak rm78.15 x 4bulan auto debit duit saya dalam cimb��

    ReplyDelete
  45. thanks atas sharing information ini.Sangat bermanfaat , sy guna sebagai rujukan buat surat...hehe...TQ ...Sy dh xjumpa email Sunlife . Tapi terjumpa plak surat lama CIMB Aviva berkenaan polisi. Baru je email dorang.Harap2 dapat la feedback yang diharapkan dan harap dapat process walaupun menggunakan no polisi CIMB Aviva.Tak pasti pula no polisi bertukar ke tak..Tp harap Sun Life boleh trace la berdasarkan IC or CIMB Aviva Polisi No.

    ReplyDelete
  46. Cimb ni pon penyamun. Masa nak buat c/acc kata bertimbon dok tunggu /berlambak katanya kena beratur. Trrus dia offer Hibah katanya under Sunlife. Kita ni bila dengar Hibah macam bagus(islamik). Surat sehelai shj dapat,, memula. Dah awal tahun apa surat xdapat. Now covid,, byk company besar gulung. Takut juga dok bayar free bg depa. Esok nak p sound staff CIMB tu. Tggu im coming,,, hahhahaahaha. Tggu ya(harimau ni,, )

    ReplyDelete
  47. Ramai rupanya yg setuju ingat aku je kena.. Aku nak cancelllll..

    ReplyDelete
  48. Boleh saya tahu sebab apa semua terminate polisi, just curious je sebab saya da mencarum selama hampir 4years.nak tahu adakah susah nak claim? Sebab polisi saya untuk kematian dan penyakit berjangkit. Kalau tak okay saya bercadang untuk tukar ke AiA (hibah). Terima kasih

    ReplyDelete
  49. Boleh saya tahu sebab apa semua terminate polisi, just curious je sebab saya da mencarum selama hampir 4years.nak tahu adakah susah nak claim? Sebab polisi saya untuk kematian dan penyakit berjangkit. Kalau tak okay saya bercadang untuk tukar ke AiA (hibah). Terima kasih

    ReplyDelete
  50. Sy nak tanya. Sy dapat surat dr sun life.. Mnyatakn ada duit yg tak dapat dimasukann dlm akaun.. Krn no akaun salah
    Yer suruh sy email kn no akaun, no kp d tel.... Sy pulop gatal tangal terus email

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pun baru dpt surat yg sama, tp x reply lagi..sy x pernah tahu pun ada ambil insyuran ni .. bwh bank rakyat..terkeliru skjp

      Delete
  51. Baru je jawab call dari agent SunLife. Pertama insurans ni special untuk anda untuk masa terhad anda hanyalah soramg sorangnya yang kami call yang paling bertuah di antara yang bertuah mengalahkan hang Tuah(katanya.) Kedua eksiden habuk masuk mata pun boleh claim, yang penting guna perkataan eksiden. Bila tanya macamana nak claim tu nanti? Kena buat report polis ke apa ke? Sila rujuk pihak yang lain pulak(katanya.) Ketiga ayat memang sikit2 guna ayat macam salahkan takdir, petik nama anak bini orang buat cerita andaian, petik ayat hidup mati macam tahu2 je takdir orang macamana. Nayyy, bagi saya tak sopan. Nak maki tapi saya bukan jenis kaki maki orang, jadi saya layankn aje nak tengok sejauh mana dia boleh pergi. Last-last baru nak tanya soalan last(berapa kali soalan last saya tanya tak ingat dah hahah), dia terus letak call. Ayat saya belum habis lagi dah bunyi tutt. See, bukan nak tolong orang sangatpun, lebih pada nak tolong poket sendiri. Kalau betul nak tolong orang, jawap soalan tu betul-betul, bukannya jawab dengan rasa nak marah nak kejar masa cuba nasib setiap customer. Jangan guna sangat ayat "saya kata jujur la pada encik program ni bla bla bla", bila guna ayat macamtu rasa mcm whole conversation tu lagi banyak penipuan tersembunyi. Cakap je mcm biasa, tak perlu guna ayat "saya jujur ni dengan awak bla bla bla" bila bercakap dengan customer. ChakYaNuN je selalu guna ayat tu sbb ChakYaNuN je kaki kelentong orang ni biasanya. Dangg

    ReplyDelete
  52. Mcm mana nak tngok detail kita dlm sunlife ni

    ReplyDelete
  53. Maaf tanya. Saya dh hantar permohonan untuk batal polisi ni. Dia kata dh terima permohonan tapi perlukan no acc bank dan nama untuk tujuan bayaran semula pulangan sumbangan (sekiranya ada). Perlu bagi ke ? Sebab saya baru je sebulan ambik insurance ni and terus nk terminate sebab tak berbaloi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf tanya. Macam mana cara kamu buat pembatalan polisi ni ye?

      Delete
    2. Macam mana buat pembatalan tu??.. Reply please 🙏

      Delete
  54. Saya pun ambil insurans sunlife ni melalui telefon dr cimb jual sun medi direct rm67 sebulan , manfaat dia kalau warded sehari dpt rm150 , manfaat kalau pembedahan dapat 6k . So baru 9 bulan ambil tibe2 kena warded buat sinus operation . 1st bill smua di bayar oleh prudential . Dan saya claim pula manfaat dekat sunlife . Alhamdulillah mudah je , semua secara online je submit sunlife tu . Yg penting nasihat saya kena tay jenis insurans yg di tawarkan

    ReplyDelete
  55. Saya pun ada ambil insurans sunlife sebulan rm100.oo tolak auto debit cimb dah setahun lebih ... Mcm mana ye nak batalkn ..sbb tak tahu no polisi ..

    ReplyDelete
  56. Nak tnya..kalau kita batalkan insurans ni..duit yg dorang telan tu refund balik tak? Sekadar bertanya..

    ReplyDelete
  57. Adik aku mungkin mcm korang, x sengaja amik insurans ni.. tp betul2 lepas 3 bulan dia amik, dia eksiden dan meninggal dunia.. kami cuma tau dia ada insurans ni lepas surat sampai lepas 1 tahun kematian dia.. kami terus pergi Sunlife JB dan tanya tentang polisi semua.. sunlife masih potong duit dia dalam akaun CIMB walaupun slpas dia meninggal sbb tiada siapa maklumkan.. secara undang2 polisi dia masih valid.. kami terus buat tuntutan.. hari ni 9/6/2021 kami dapat resit dari sunlife mengesahkan pembayaran RM305k dah dibuat kepada Amanah Raya untuk tuntutan secara faraid.. aku tak cakap Sunlife ni penipu.. tp kita kena amik tahu dan fahami polisi insurans tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi sunlife insurance ni memang valid lah ye? baru juga sign up tadi , monthly 78.15 katanya, tahun kedua akan jadi 62. deduct melalui credit card next month. Kalau valid sunlife insurance ni, ok lah.. sbb tengok banyak sgt komen2 negative kt atas, takut jugak rasa

      Delete
  58. Saya bru daftar sun life kat cimb dlm mse tga minggu police sya pun sampai kan main tebal untuk d baca

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya join sunlife dkt 6 thn...Polisi diterima mmg tebal..n then..x silap saya..3 thn lps..sunlife ada give sbnyk 1000 lebih..debit ke akaun saya..saya x pasti duit saguhati ke..tertanya² juga..so..sampai skrg masih lg join sunlife ni..

      Delete
  59. Aq sedih sgt dh la kena covid call sunlife ckp dana untk covid dh tamat..last²Aq dh geram aq batal kn jgak polisi tp yg sedih ko bayang kn brtahun jgak ko byar 1sen pun sunlife xbg..������bila tgok blik polisi byak yg dia xcover n selepas pembatalan dibuat tiada amaun yg akan dibyar..aq nk tnya selama ni aq byar RM89 sbln untk siapa..klu kira² bribu kot aq byar cmtu je ambik..serious aq ckp kat sunlife aq xhalal kn duit aq dunia akhirat..

    ReplyDelete
  60. Sekadar perkongsian utk yang terambik insurance sunlife secara tak sengaja dan nak terminate lepas tu, boleh call customer hotline dan cakap nak terminate polisi. Macam kes sy baru jadi minggu ni, sy tercakap yes masa dorang call dan dorang dah proceed sampai pemotongan pertama. Mula2 call utk dapatkan no polisi (no polisi dorang bagi melalui sms/emel) sebab nak buat surat ikut entry ni, tapi rasanya surat tu applicable utk yg dah capai tempoh matang saja. Kalau masih dalam tempoh bertenang (in my case, dorang bagi 15 hari lepas pengaktifan), boleh call hotline dan cakap nak terminate. Tak perlu isi apa2 borang dan dorang akan minta acc no untuk buat full refund dalam masa 7-14 hari. So, kalau dah rasa tersilap langkah cakap yes tu cepat2 je call dorang. Semoga membantu. P/S: Tempoh matang dgn tempoh bertenang tu mungkin berbeza bergantung pada jenis polisi.

    ReplyDelete
  61. Hi. just nak berkongsi, saya baru receive call dari CIMB berkenaan insurans ni. dia insist nak cakap juga walaupun saya dah beritahu sedang kerja. saya pun bagi 5 minit, dia huraikan kebaikan insurans sunlife ni. lepas tu dia bagi satu ayat, perbualan ini dirakam, (dia sebut nama dia), dan dia kata sama ada bersetuju dengan pelan ini (lebih kurang begini ayat dia). tapi ayat dia lebih samar-samar. saya terus jawab nanti saya fikir dulu. dan dia balas pulak, dengan menggunakan ayat perbualan dirakam dan bla3.

    Saya rasa begini lah modus operandi mereka, menggunakan ayat samar-samar, di mana kalau dia call mesti time kita tengah bz atau bekerja, waktu drive la. jadi secara tak sengaja, kita ada cakap yes dekat situ bila mereka tanya nak teruskan dengan pelan sunlife. sekali yes je dari kita, mereka dah kira consent untuk ambil insurans ni.

    Luckily, saya letak je terus telefon lepas dia ulang tanya 2 kali. macam memaksa pula. done block dua number dari insurans.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kesan Sampingan Yang Anda Akan Dapat Bila Makan GLA Complex Shaklee!

Hai semua, sihat? Terima kasih saya ucapkan hari ini sebab sudi membaca entri saya pada kali ini.  Kali ni saya nak bincangkan apa kesan sampingan yang anda akan dapat bila memakan produk terkenal iaitu GLA Complex daripada Shaklee.  Ada kakak ni ambil GLA Complex untuk stabilkan hormonnya sebab period dia tak datang tiap bulan dan habis sebulan dia makan GLA Complex tersebut kakak ini dapati kesan yang dia inginkan seperti dalam setiap testimoni pengguna GLA tersebut tidak berkesan dengannya. Dah konsistent sebulan tapi period tak datang juga dan kesan di sebalik ni rupanya kakak ni dah mengandung beberapa minggu.  Kesan sampingan ini lah yang akak ni dapat, setiap badan kita ini semuanya berbeza tau, cepat atau lambat kita akan dapat juga kesan itu dengan usaha dan kesabaran yang kita jaga. Tak semestinya apa yang kita nak di kabulkan malah di beri berita yang paling gembira yang tak di sangka-sangka. Kalau anda tercari-cari suplemen untuk stabilkan hormon dan juga tingkatkan

Selaput Mata, Katarak Atau Pterygium?

Penyakit Selaput Mata ini adalah sejenis penyakit yang boleh berlaku kepada golongan tua ataupun muda dan ia boleh di hidapi oleh semua orang. Ramai yang menyalahanggap bahawa selaput mata ini adalah katarak dan masih ramai yang keliru perbezaan selaput mata dan juga katarak. Mungkin perkataan "selaput mata" agak membinggungkan kerana katarak juga di panggil sebagai selaput mata, nama mereka mungkin sama tetapi keadaan mereka jauh bezanya. Anda mempunyai selaput mata atau katarak? mari kita baca perbezaannya. “Pterygium” adalah selaput yang berada di hadapan mata. Kebiasaannya tumbuh dari tepi di bahagian konjunktiva dan tumbuh perlahan-lahan ke bahagian tengah mata iaitu kornea. “Pterygium” memang senang kelihatan kerana beradaa di bahagian paling luar mata. Ia merupakan sejenis ketumbuhan abnormal namun bukan kanser dan jika tidak di rawat ia akan tumbuh menutupi seluruh mata. Pterygium adalah "lapisan fibrovascular" iaitu gabungan salur darah da