Skip to main content

TIPS TINGKATKAN KESUBURAN SECARA SEMULAJADI SELEPAS KAHWIN


Sepasang suami isteri sememangnya menginginkan cahaya mata dalam keluarga mereka selepas berkahwin tetapi bukan semua orang mempunyai nasib yang sama, ada yang bertahun-tahun baru mereka dapat cahaya mata pertama.

Banyak faktor yang memyebabkan sukar mendapat zuriat , antaranya masalah ketidaksuburan. Biasanya jika tidak subur, doktor akan memberikan rawatan secara ubatan atau dengan prosedur IVF (kaedah tabung uji).

Entri kali ini Fera ingin share dengan bakal ibu di luar sana tentang makanan yang boleh meningkatkan kesuburan.

1.Makanan yang tinggi kalsium
Pengambilan kalsium yang baik adalah 1000mg sehari bagi orang dewasa terutama bagi mereka yang berusaha nak hamil. 
Kalsium ini penting untuk : 
🌸membantu meningkatkan kesuburan dengan cara membantu sistem pembiakan menjadi lebih efisien
🌸membantu menguatkan tulang serta menyokong perkembangan tulang bayi.
Contoh makanan tinggi kalsium : susu, yogurt , kacang badam.

2. Sayuran hijau
🌸Sayuran hijau seperti bayam dan sawi amat tinggi kandungan zat besinya yang mampu meningkatkan kesuburan. 
🌸Kekurangan zat besi boleh menganggu kitaran haid yang menyebabkan wanita sukar mengira waktu subur mereka.

3. Kekacang 
🌸Kekacang membantu meningkatkan ovulasi dan kesuburan wanita.
🌸Kekacang juga mampu mengawal hormon insulin dan memberikan kesan kepada hormon yang terlibat dalam kesuburan.

4. Ikan Tuna/Salmon
🌸Ikan tuna atau salmon ini kaya dengan Omega 3 yang dapat meningkatkan kualiti sperma dan ovum wanita.

5. Daging Ayam
🌸 Daging ayam sememangnya mempunyai protein dan zat besi yang tinggi. Adalah penting untuk makan ayam bagi mereka yang ingin meningkatkan kesuburan.

6. Telur
🌸 Telur sangat kaya dengan kolina dan protein. Kolina diperlukan untuk menyerap asid folik dalam badan. 
🌸Asid folim penting untuk mencegah bayi dari cacat saraf ataupun spina bifida. Pengambilan sebiji telur sehari dapat meningkatkan penyerapan asid folik sebanyak 2 kali ganda dan dapat meningkatkan kesuburan rahim wanita. 

Keadaan zaman sekarang membawa kita kepada gaya hidup yang tidak sihat dan kebanyakan makanan yang kita makan pun tidak mengandungi nutrisi yang mencukupi oleh badan kita. 

Dengan ini saya mencadangkan untuk mengambil makanan tambahan dalam kehidupan seharian bagi memenuhi keperluan nutrisi kita.

Multivitamin (Vitalea)
berfungsi melengkapkan nutrisi bagi mereka yang sukar untuk mendapatkan diet yang seimbang atau yang mempunyai sakit seperti anemia, pengamal vegetarian.

B Complex 
memberikan tenaga dan mengurangkan stress. Stress boleh mengganggu keseimbangan hormon yang mempengaruhi kesuburan. Folic acid yang terdapat dalam B Complex ini juga dapat menguatkan rahim dan mengurangkan risiko kecacatan tulang belakang bayi.

Vitamin C
bersifat antioksida dan meningkatkan penyerapan zat besi bagi mencegah anemia.  Kekurangan darah boleh menyebabkan bekalan oksigen ke bayi berkurang dan boleh membawa kepada keguguran

Osteomatrix
membantu sistem pembiakan menjadi lebih efisien dan menyokong rahim dan tulang.

ESP 
meningkatkan ovulasi seterusnya kesuburan wanita

Omega Guard 
meningkatkan kualiti sperma dan ovum kerana kandungan omega 3 yang tinggi

Kita juga boleh tambahkan dengan vitamin yang tinggi antioksida seperti


Vitamin E
membantu meningkatkan kualiti sperma dan menambahkan kuantiti sperma lelaki.  Ia juga dapat meningkatkan rangsangan seks kepada suami.

Dan tambahkan vitamin untuk kesuburan seperti:


GLA Complex
menyeimbangkan hormon wanita yang diketahui berkait rapat dengan kitaran haid dan kesuburan wanita. Ia juga membantu para wanita dalam menghasilkan cecair kesuburan yang memberi ruang untuk sperma terus hidup lebih lama lagi bagi proses persenyawaan iaitu sehingga ke lima hari.

Alfalfa
‘kacip fatimah’ moden yang mampu memberi kesan kepada organ reproduktif wanita

Vivix
melindungi telur yang belum atau hampir atau sudah matang daripada rosak akibat radikal bebas.
Apabila telur yang dilindungi ini selamat daripada menjadi rosak, ianya mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk SURVIVE, MEMBESAR DAN DISENYAWAKAN. Ia juga membantu memperbaiki sel-sel yang rosak atau abnormal.

TESTIMONI 




Berminat dengan Set Kesuburan Shaklee? 


Whatsapp saya di link ini 😊
http://fera.wasap.my (0146946586)

Atau klik esell untuk terus membeli 😊

Jika anda suda membuat pembelian,Hubungi saya untuk dapatkan konsultasi secara percuma 😉

Daftar ahli hanya Rm68.90 . 
Penjimatan lebih dengan mendaftar sebagai ahli.

#PengedarShakleeKotaKinabalu
#PengedarShakleeMalaysia





Comments

Popular posts from this blog

Cara Buat Surat Pembatalan Polisi Insurans SunLife Dengan Mudah

Hari ni saya mau bagitau kat korang. Kalau mau ambil insuran tu hati-hati. Kena berfikir banyak kali dan jangan fikir setakat 2 3 kali tau nanti jadi pula kes macam saya ni. Nasi dah jadi bubur huhu. Nasib dah batalkan insuran ni. Ok sini saya mau share dengan korang macam mana cara saya buat pembatalan insuran yang saya ambil dari SunLife Malaysia Berhad dengan cara paling mudah dan pantas. Jenis pelan yang saya ambil ialah SunSave Assured. Macam mana nak batalkan? Caranya senang je, kena buat surat dan dalam surat tu mestilah ada nama, nombor kad pengenalan, nombor polisi ataupun sijil dan sebab buat pembatalan. Contoh surat untuk batalkan insuran Selepas tu printout surat kita tadi dan sign kat bawah surat , scan surat tu dan emalkan ke wecare@sunlifemalaysia.com Sms di terima selepas hantar email Dalam 3 hari masa bekerja korang akan dapat sms dari pihak Sunlife yang bagitau permohonan pembatalan tersebut sudah di luluskan. Boleh lah tarik nafas lega!

Kesan Sampingan Yang Anda Akan Dapat Bila Makan GLA Complex Shaklee!

Hai semua, sihat? Terima kasih saya ucapkan hari ini sebab sudi membaca entri saya pada kali ini.  Kali ni saya nak bincangkan apa kesan sampingan yang anda akan dapat bila memakan produk terkenal iaitu GLA Complex daripada Shaklee.  Ada kakak ni ambil GLA Complex untuk stabilkan hormonnya sebab period dia tak datang tiap bulan dan habis sebulan dia makan GLA Complex tersebut kakak ini dapati kesan yang dia inginkan seperti dalam setiap testimoni pengguna GLA tersebut tidak berkesan dengannya. Dah konsistent sebulan tapi period tak datang juga dan kesan di sebalik ni rupanya kakak ni dah mengandung beberapa minggu.  Kesan sampingan ini lah yang akak ni dapat, setiap badan kita ini semuanya berbeza tau, cepat atau lambat kita akan dapat juga kesan itu dengan usaha dan kesabaran yang kita jaga. Tak semestinya apa yang kita nak di kabulkan malah di beri berita yang paling gembira yang tak di sangka-sangka. Kalau anda tercari-cari suplemen untuk stabilkan hormon dan juga tingkatkan

Selaput Mata, Katarak Atau Pterygium?

Penyakit Selaput Mata ini adalah sejenis penyakit yang boleh berlaku kepada golongan tua ataupun muda dan ia boleh di hidapi oleh semua orang. Ramai yang menyalahanggap bahawa selaput mata ini adalah katarak dan masih ramai yang keliru perbezaan selaput mata dan juga katarak. Mungkin perkataan "selaput mata" agak membinggungkan kerana katarak juga di panggil sebagai selaput mata, nama mereka mungkin sama tetapi keadaan mereka jauh bezanya. Anda mempunyai selaput mata atau katarak? mari kita baca perbezaannya. “Pterygium” adalah selaput yang berada di hadapan mata. Kebiasaannya tumbuh dari tepi di bahagian konjunktiva dan tumbuh perlahan-lahan ke bahagian tengah mata iaitu kornea. “Pterygium” memang senang kelihatan kerana beradaa di bahagian paling luar mata. Ia merupakan sejenis ketumbuhan abnormal namun bukan kanser dan jika tidak di rawat ia akan tumbuh menutupi seluruh mata. Pterygium adalah "lapisan fibrovascular" iaitu gabungan salur darah da