Skip to main content

11 Tahun Merana Sakit Mata - Diari si fera



Puas sudah saya pergi klinik selama 11 Tahun. Sampai satu tahap tu muak tengok muka doktor.

Apa tidaknya..
Tiap bulan tidak sah kalau tidak jejak kaki pergi klinik.

Sebab tiap hari mata saya sakit 😭😭😭

Dari umur 7 Tahun hingga 18 Tahun mata saya tidak Sah kalau tiada kena titis eye drop.

Sangat lah sensitif mata saya dulu sampai tidak dapat keluar rumah. 😖

Penyakit mata yang saya alami ini di kenal sebagai Radang selaput mata (conjunctivitis) ialah selaput mata yang sakit atau merah. Ia adalah penyakit yang kerap terjadi dan disebabkan oleh kuman (bacteria atau virus) atau alahan.

Kalau kamu nampak rekod klinik saya confirm terkejut .. Tebal betoll haha .

Dari berubat kampung sampai ke klinik pakar mata pun masih tidak dapat sembuh.

Sampaikan mama saya sendiri takut saya join camping di sekolah gara-gara mata saya selalu merah.

Mama siapa yang tidak risau kalau anak dia selalu complain sakit mata kan.

Tiap subuh mesti kena kasi ingat bawa eye drop pergi sekolah.

Kena warning siap-siap "jangan gosok mata" "jangan lupa bawa sapu tangan"

Saya,eye drop,handkerchief berpisah tiada selama 11tahun hahahaha

Masa masuk ja kelas terus duduk tunduk muka letak di meja. Sebab saya tidak mau kadi nampak kawan-kawan yang mata saya merah.

Bukan dorang tau pun.

Sampai lah suatu hari kawan tegur " kenapa ko tiap hari datang sekolah ko menangis??"

"Hahahaahhaa oi saya sakit mata bah.  " dengan pandangan mata sakit saya bagi dorang 😂😂

Kesian kan saya.

Lagi menyedihkan bila cikgu halau keluar kelas gara-gara mata saya merah . wat? Sakit hati oh kena teriak terus kena halau lagi.

Sebab musim tu kan musim red eyes,(penyakit mata yang senang berjangkit) . Cikgu ni pun tanpa soal saya sudah menghalau 😑 (mengasi tambah sakit lagi mataku ni) 😂

Nasib ada bff tolong cakap memang saya ni mata sensitif.
Dan bukan jenis mata yang berjangkit.

Fuhh ~
Kalau betul betul saya keluar ja balik rumah masa tu . kejam betul kena halau. 😆

Satu lagi perkara yang saya tidak dapat lupa bila kena eye syringing di klinik sebab beberapa hari sudah kabur mata.

Doktor suru ikut nurse pergi di treatment room.

Kena suru baring di troli patient.
Nurse lelaki 2 orang balut selimut di badan saya.
Nurse perempuan tahan badan saya.

Ni kali lah mata kena buka basar basar kena kasi "cuci mata"

Nangis nangis minta lepas ahahahahhaaha

Nasib masa budak oh.

Kenangan menderita sakit mata juga lah paling gerun.

Masa tidur pun tu air mata mengalir ja , bila pagi tidak dapat buka mata sebab tu air mata jadi taie mata keras 😆

Terpaksa cuci muka dulu baru nampak dunia ahahah.

Tidak lama lepas tu saya pakai cermin mata. Rabun terusss.

saya heran juga kenapa saya hidu bau wangi atau busuk mata saya automatik teransang gatal.

Bila umur makim besar, masuk form5 ok sikit sudah mata saya.

Sakit dan merah juga macam biasa tapi tidak lah terlalu kerap macam dulu masih kecil.

Tidak lama lepaa tu , tahun lalu saya kenal Shaklee dan bila saya tau Vivix dapat jaga kesihatan mata terus saya beli !!

Masa budak dulu tiap hariii sakit mata,
Masa sekolah menengah tiap bulan sakit mata,
Lepas kenal Vivix Jarang sudah sakit mata 😍

       Sedang minum Vivix di                          penutupnya 😂

Konsistent sebulan minum Vivix nampak suda perubahan mata saya ni.

Jarang sudah sakit. Tidak berapa sensitif sudah macam dulu hehe

Siapa ada masalah macam saya jom kongsi cerita pengalaman kamu 😊

Siapa yang mau beli Vivix boleh Order dengan saya 😘

Saya jual saya makan Vivix Shaklee !

Banyak lagi manfaat Vivix Shaklee ni tau, kalau mau tau lebih lanjut boleh klik SINI

Thank you yang sudi membaca .

#SharingisCaring


Comments

  1. Ada juga pula sakit mata gitu ah. Never thougth oh

    ReplyDelete
  2. Seram pula. 11 tahun sengsara, syukur jumpa vivix! 😍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la. Paling seram ada kawan mata merah hahaa. Syukur ada Vivix 😍

      Delete
  3. uit lama jg tu 11 tahun 😥

    ReplyDelete
  4. Sengsaranya 11tahun. Syukur sy pun tius vivix utk Masalah Silau .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la, sengsara juga , tidak dapat buat aktivit luar, sy minum vivix pun macam makin terang saya nampak tulisan di depan. Selalu kabur 😂

      Delete
  5. Wow! Hebat ow vivix ni!😍

    ReplyDelete
  6. Sangat hebat 😍 wajib cuba

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cara Buat Surat Pembatalan Polisi Insurans SunLife Dengan Mudah

Hari ni saya mau bagitau kat korang. Kalau mau ambil insuran tu hati-hati. Kena berfikir banyak kali dan jangan fikir setakat 2 3 kali tau nanti jadi pula kes macam saya ni. Nasi dah jadi bubur huhu. Nasib dah batalkan insuran ni. Ok sini saya mau share dengan korang macam mana cara saya buat pembatalan insuran yang saya ambil dari SunLife Malaysia Berhad dengan cara paling mudah dan pantas. Jenis pelan yang saya ambil ialah SunSave Assured. Macam mana nak batalkan? Caranya senang je, kena buat surat dan dalam surat tu mestilah ada nama, nombor kad pengenalan, nombor polisi ataupun sijil dan sebab buat pembatalan. Contoh surat untuk batalkan insuran Selepas tu printout surat kita tadi dan sign kat bawah surat , scan surat tu dan emalkan ke wecare@sunlifemalaysia.com Sms di terima selepas hantar email Dalam 3 hari masa bekerja korang akan dapat sms dari pihak Sunlife yang bagitau permohonan pembatalan tersebut sudah di luluskan. Boleh lah tarik nafas lega!

Kesan Sampingan Yang Anda Akan Dapat Bila Makan GLA Complex Shaklee!

Hai semua, sihat? Terima kasih saya ucapkan hari ini sebab sudi membaca entri saya pada kali ini.  Kali ni saya nak bincangkan apa kesan sampingan yang anda akan dapat bila memakan produk terkenal iaitu GLA Complex daripada Shaklee.  Ada kakak ni ambil GLA Complex untuk stabilkan hormonnya sebab period dia tak datang tiap bulan dan habis sebulan dia makan GLA Complex tersebut kakak ini dapati kesan yang dia inginkan seperti dalam setiap testimoni pengguna GLA tersebut tidak berkesan dengannya. Dah konsistent sebulan tapi period tak datang juga dan kesan di sebalik ni rupanya kakak ni dah mengandung beberapa minggu.  Kesan sampingan ini lah yang akak ni dapat, setiap badan kita ini semuanya berbeza tau, cepat atau lambat kita akan dapat juga kesan itu dengan usaha dan kesabaran yang kita jaga. Tak semestinya apa yang kita nak di kabulkan malah di beri berita yang paling gembira yang tak di sangka-sangka. Kalau anda tercari-cari suplemen untuk stabilkan hormon dan juga tingkatkan

Selaput Mata, Katarak Atau Pterygium?

Penyakit Selaput Mata ini adalah sejenis penyakit yang boleh berlaku kepada golongan tua ataupun muda dan ia boleh di hidapi oleh semua orang. Ramai yang menyalahanggap bahawa selaput mata ini adalah katarak dan masih ramai yang keliru perbezaan selaput mata dan juga katarak. Mungkin perkataan "selaput mata" agak membinggungkan kerana katarak juga di panggil sebagai selaput mata, nama mereka mungkin sama tetapi keadaan mereka jauh bezanya. Anda mempunyai selaput mata atau katarak? mari kita baca perbezaannya. “Pterygium” adalah selaput yang berada di hadapan mata. Kebiasaannya tumbuh dari tepi di bahagian konjunktiva dan tumbuh perlahan-lahan ke bahagian tengah mata iaitu kornea. “Pterygium” memang senang kelihatan kerana beradaa di bahagian paling luar mata. Ia merupakan sejenis ketumbuhan abnormal namun bukan kanser dan jika tidak di rawat ia akan tumbuh menutupi seluruh mata. Pterygium adalah "lapisan fibrovascular" iaitu gabungan salur darah da