Skip to main content

10 Bahan Yang Mampu Kecutkan Jerawat Dengan Segera

Bila stress jerawat asyik muncul di muka, nak berdepan dengan orang ramai pun segan jadinya sebab muka kita ini boleh menjadikan diri kita kurang yakin berdepan dengan orang ramai. Apa lagi mereka yang kerjanya memang berurusan dengan orang, nak berjual barang dan bersemuma dengan mereka kena lah ada keyakinnan barulah pelanggan pun yakin nak beli barang tersebut kan. 

Hari ni Fera akan kongsikan 10 Bahan yang mampu kecutkan jerawat dengan segera!


1. Ais


Ais boleh digunakan untuk mengurangkan warna kemerahan, bengkak dan radang akibat jerawat dengan cepat. Ia membantu dalam meningkatkan peredaran darah di kawasan yang terjejas, dan dalam mengetatkan liang-liang kulit dan menanggalkan kotoran dan minyak yang terkumpul pada kulit. Anda boleh menggunakan kiub ais atau ais yang dihancurkan. 

Caranya: 
Balut ais dalam sehelai kain dan tekapkan pada bahagian kulit yang terjejas selama beberapa saat. Tunggu beberapa minit dan mengulangi proses tersebut.

2. Lemon


Satu lagi cara yang cepat untuk menghilangkan jerawat ialah penggunaan jus lemon, yang kaya dengan vitamin C. Jus lemon membantu mengeringkan jerawat dengan lebih cepat. Pastikan untuk menggunakan jus lemon segar dan bukan jus yang dibotolkan kerana jus  yang dibotolkan mempunyai bahan pengawet. 

Caranya:

  • Celupkan cotton wool bersih dalam jus lemon segar dan ratakan pada jerawat sebelum tidur.
  • Anda juga boleh mencampurkan satu sudu besar jus lemon dengan satu sudu teh serbuk kayu manis dan sapukannya pada jerawat semalaman. Pada waktu pagi, cuci kulit dengan air suam. bat ini tidak sesuai untuk mereka yang mempunyai kulit sensitif.
Perhatian!! Cara ini tidak sesuai untuk mereka yang mempunyai kulit sensitif.


3. Tea Tree Oil


Tea tree oil adalah sangat baik untuk merawat jerawat dan jerawat. Ia mempunyai ciri-ciri antibakteria yang membantu melawan bakteria yang menyebabkan masalah-masalah kulit. Tambahan pula ia mampu memberi kelegaan dan membantu mengurangkan kemerahan dan radang jerawat. Ia juga membantu mengeringkan bintik hitam (blackheads) dan whiteheads.

Caranya:

  • Celupkan kapas dalam minyak teh hijau pati dan sapukan pada kawasan yang terjejas. Bilas muka anda selepas 15 hingga 20 minit.
  • Anda juga boleh mencampur beberapa titis minyak teh hijau dalam 1 sudu besar gel daun lidah buaya. Sapukan pada jerawat anda, biarkan ia selama 20 minit dan kemudian bilas.

Perhatian!! Elakkan tea tree oil jika anda mempunyai kulit sensitif.


4. Ubat Gigi


Ubat gigi yang anda gunakan setiap pagi untuk membersihkan gigi juga boleh digunakan untuk merawat jerawat dengan cepat. Ia adalah yang paling berkesan apabila digunakan bersama ais. Anda perlu menggunakan ubat gigi yang berwarna putih, elakkan menggunakan ubat gigi berbentuk gel.

Caranya:

  • Sapukan sedikit ubat gigi di kawasan kulit yang terjejas sebelum tidur. Pada waktu pagi, cuci muka dengan air dan anda akan melihat peningkatan yang ketara pada bengkak jerawat anda.
  • Jika perlu, anda boleh mengulangi proses ini pada waktu siang juga. Pastikan ubat gigi dibiarkan pada jerawat untuk sekurang-kurangnya setengah jam.


5. Stim


Mengwapkan muka adalah baik untuk kulit anda pada bila-bila masa, tetapi ianya terbaik dilakukan ketika anda mempunyai jerawat. Stim akan membuka liang-liang kulit anda dan membolehkan kulit anda untuk bernafas. Ini membantu menghilangkan minyak, kotoran dan bakteria yang terperangkap dalam liang yang boleh menyebabkan jangkitan atau keradangan.

Caranya:

  • Isikan bekas yang besar dengan air panas dan biarkan wap untuk bersentuhan dengan muka anda selama beberapa minit. Bilas muka dengan air suam dan, selepas pengeringan, memohon pelembap bebas minyak.


6. Bawang Putih


Bawang putih adalah anti-virus, anti-kulat, agen antiseptik dan antioksidan yang boleh membantu dalam merawat jerawat dengan cepat. Sulfur dalam bawang putih juga menggalakkan penyembuhan jerawat dengan segera.

Caranya:

  • Potong bawang putih cengkih segar kepada dua keping. Gosok bawang putih pada jerawat dan biarkan selama lima minit sebelum mencuci kulit dengan air suam. Ulangi rawatan tersebut beberapa kali sehari.
  • Makan seulas bawang putih setangkai cengkih mentah setiap hari juga boleh membantu membersihkan darah anda. Tetapi, jangan makan terlalu banyak bawang putih mentah kerana ia boleh mengganggu perut anda.

7. Baking Soda


Baking soda adalah satu lagi remedi di rumah yang berkesan untuk menghilangkan jerawat kerana ia membantu penggeluppasan kulit untuk menghapuskan minyak berlebihan, kotoran dan sel-sel kulit mati.

Caranya:

  • Buat pes tebal dengan mencampurkan satu sudu teh baking soda dengan air atau jus lemon. Basuh kulit anda dengan baik, meninggalkan ia sedikit lembap. Ratakan pes tersebut pada kawasan yang terjejas dan biarkan ia kering di muka selama beberapa minit. Jangan sekali-kali membiarkan baking soda pada kulit anda untuk lebih lama daripada beberapa minit kerana ia boleh menyebabkan kekeringan atau kerengsaan. Basuh muka anda dengan air suam. Ulangi proses ini dua kali sehari untuk hasil yang cepat.


8. Madu


Madu merupakan sumber antibiotik semulajadi yang boleh mempercepatkan proses penyembuhan dan juga membantu mengelakkan jangkitan.

Caranya:

  • Celupkan swab kapas bersih dalam madu, sapukan ia secara langsung di kawasan yang terjejas dan biarkan ia selama setengah jam. Basuh kulit dengan air suam. Ulang langkah ini beberapa kali sehari.
  • Anda juga boleh membuat pes daripada madu dan kulit kayu manis dan sapukan pada jerawaat anda sebelum tidur. Pada waktu pagi, akan ada kurang keradangan atau bengkak. Basuh kulit dengan air sejuk.

9. Timun

Timun adalah sumber yang kaya dengan kalium dan vitamin seperti A, C dan E. Ia juga memberi rasa sejuk dan menyegarkan kulit.

Caranya:

  • Potong beberapa hirisan timun segar dan rendam dalam air selama kira-kira satu jam. Nutrien, seperti vitamin A, kalium dan klorofil akan dipindahkan kepada air rendaman.Minum air rendaman tersebut atau gunakannya untuk mencuci muka anda.
  • Anda juga boleh membuat masker muka dengan mengisar sebiji timun. Ratakan maskerkulit pada muka anda dan biarkan ia kering selama 15 minit. Basuh kulit anda dengan air suam. Ini akan membantu kotoran bakteria dan bersih dari liang anda.


10. Betik


Buah betik mempunyai beberapa ciri-ciri yang membantu dalam rawatan jerawat. Ia adalah sumber yang baik vitamin A dan antioksidant. Ia mempunyai enzim yang membantu mengurangkan keradangan dan menjadikan kulit anda lembut dan licin.

Caranya:

  • Hancurkan atau kisar sepotong betik mentah untuk mengekstrak jus dan sapukan pada jerawat. Biarkan selama 10 hingga 15 minit sebelum membilasnya.
  • Anda juga boleh membuat masker betik dengan mengisar beberapa potong betik dan tambahkan sedikit madu. Ratakan pes ini pada muka anda dan urut perlahan-lahan. Biarkan sehingga ia kering sepenuhnya dan kemudian bilas

Comments

Popular posts from this blog

Cara Buat Surat Pembatalan Polisi Insurans SunLife Dengan Mudah

Hari ni saya mau bagitau kat korang. Kalau mau ambil insuran tu hati-hati. Kena berfikir banyak kali dan jangan fikir setakat 2 3 kali tau nanti jadi pula kes macam saya ni. Nasi dah jadi bubur huhu. Nasib dah batalkan insuran ni. Ok sini saya mau share dengan korang macam mana cara saya buat pembatalan insuran yang saya ambil dari SunLife Malaysia Berhad dengan cara paling mudah dan pantas. Jenis pelan yang saya ambil ialah SunSave Assured. Macam mana nak batalkan? Caranya senang je, kena buat surat dan dalam surat tu mestilah ada nama, nombor kad pengenalan, nombor polisi ataupun sijil dan sebab buat pembatalan. Contoh surat untuk batalkan insuran Selepas tu printout surat kita tadi dan sign kat bawah surat , scan surat tu dan emalkan ke wecare@sunlifemalaysia.com Sms di terima selepas hantar email Dalam 3 hari masa bekerja korang akan dapat sms dari pihak Sunlife yang bagitau permohonan pembatalan tersebut sudah di luluskan. Boleh lah tarik nafas lega!

Kesan Sampingan Yang Anda Akan Dapat Bila Makan GLA Complex Shaklee!

Hai semua, sihat? Terima kasih saya ucapkan hari ini sebab sudi membaca entri saya pada kali ini.  Kali ni saya nak bincangkan apa kesan sampingan yang anda akan dapat bila memakan produk terkenal iaitu GLA Complex daripada Shaklee.  Ada kakak ni ambil GLA Complex untuk stabilkan hormonnya sebab period dia tak datang tiap bulan dan habis sebulan dia makan GLA Complex tersebut kakak ini dapati kesan yang dia inginkan seperti dalam setiap testimoni pengguna GLA tersebut tidak berkesan dengannya. Dah konsistent sebulan tapi period tak datang juga dan kesan di sebalik ni rupanya kakak ni dah mengandung beberapa minggu.  Kesan sampingan ini lah yang akak ni dapat, setiap badan kita ini semuanya berbeza tau, cepat atau lambat kita akan dapat juga kesan itu dengan usaha dan kesabaran yang kita jaga. Tak semestinya apa yang kita nak di kabulkan malah di beri berita yang paling gembira yang tak di sangka-sangka. Kalau anda tercari-cari suplemen untuk stabilkan hormon dan juga tingkatkan

Selaput Mata, Katarak Atau Pterygium?

Penyakit Selaput Mata ini adalah sejenis penyakit yang boleh berlaku kepada golongan tua ataupun muda dan ia boleh di hidapi oleh semua orang. Ramai yang menyalahanggap bahawa selaput mata ini adalah katarak dan masih ramai yang keliru perbezaan selaput mata dan juga katarak. Mungkin perkataan "selaput mata" agak membinggungkan kerana katarak juga di panggil sebagai selaput mata, nama mereka mungkin sama tetapi keadaan mereka jauh bezanya. Anda mempunyai selaput mata atau katarak? mari kita baca perbezaannya. “Pterygium” adalah selaput yang berada di hadapan mata. Kebiasaannya tumbuh dari tepi di bahagian konjunktiva dan tumbuh perlahan-lahan ke bahagian tengah mata iaitu kornea. “Pterygium” memang senang kelihatan kerana beradaa di bahagian paling luar mata. Ia merupakan sejenis ketumbuhan abnormal namun bukan kanser dan jika tidak di rawat ia akan tumbuh menutupi seluruh mata. Pterygium adalah "lapisan fibrovascular" iaitu gabungan salur darah da